Development Of Learning Tools In The Cooperative Think Pair Share (TPS) Model Integrated With Huyula Values Reviewed From The Cognitive Aspect
Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Kooperatif Think Pair Share (TPS) Terintegrasi Nilai-Nilai Huyula Ditinjau Dari Aspek Kognitif
Abstract
This study aims to describe the validity and practicality of the learning tool of the Think Pair Share (TPS) cooperative model integrated with huyula values (cooperation). This development research implemented the ADDIE model involving 25 students in grades VIII-3, SMP Negeri 1 TAPA. The results showed that (1) the learning tools developed obtained a percentage of 3.48% with valid categories. (2) the implementation (practicality) of learning obtained a percentage of 88.98% with the "very good" category, and the response of students obtained 83.91% with the "good" category.
References
Aminah, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Pada Materi Sistem Reproduksi Pada Manusia Siswa Kelas Ix Smp Negeri 6 Padang sidimpuan T.A 2022-2023. Jurnal Edugenesis, 5(2), 38-48. https://doi.org/10.37081/edugenesis.v5i2
Arifin, Z (2011). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Apdolipah, Z., Yusnaidar, Y., Dewi, F., & Risdalina, R. (2023). Analisis Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share Dan Korelasinya Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Journal of The Indonesian Society of Integrated Chemistry, 15(1), 37-47. https://doi.org/10.22437/jisic.v15i1.25413
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
BSNP, (2010). Paradigma Pendidikan Nasional Abad XXI. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan Versi 1. Jakarta.
Budiarso, A. S. (2017). Analisis Validitas Perangkat Pembelajaran Fisika Model Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik SMA pada Materi Listrik Dinamis. Jurnal Edukasi, 4(2), 15-20. https://doi.org/10.19184/jukasi.v4i2.5204
Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan bahan ajar berbasis ADDIE model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35-42. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124
Depdiknas. (2004). Standar Kompetensi Guru Pemula SMP-SMA. Jakarta: Departeman Pendidikan dan Kebudayaan Dirjen Pendidikan Tinggi.
Ibrahim, H., Taher, D. M., & Haerullah, A. (2023). Pembelajaran Think Pair Share (TPS) dipadu Pendekatan Sainstifik untuk meningkatkan hasil belajar IPA pada siswa kelas VIII SMP Islam Samargalila Labuha Halmahera Selatan. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(1), 735-746. https://doi.org/10.5281/zenodo.7656006
Mutia, R., Adlim, A., & Halim, A. (2017). Pengembangan video pembelajaran IPA pada materi pencemaran dan kerusakan lingkungan. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 5(2), 108-114. https://doi.org/10.24815/jpsi.v5i2.9825
Pamungkas. A., Subali, B., & Lunuwih, S. (2017). Implementasi Model Pembelajaran IPA Berbasis Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Kreativitas dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(2), 118-127. https://doi.org/10.21831/jipi.v3i2.14562
Praditya, C. R. P., & Haryana, K. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (Tps) Di Smk Negeri 1 Magelang. Jurnal Pendidikan Vokasi Otomotif, 3(1), 25-32. https://doi.org/10.21831/jpvo.v3i1.33555
Putri, C. S., Muchlis, E. E., & Rusdi, R. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Siswa Kelas VIII SMPN 17 Kota Bengkulu. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 3(1), 40-50. https://doi.org/10.33369/jp2ms.3.1.40-50
Rianingsih, D., Mawardi, M., & Wardani, K.W. (2019). Penerapan Model Pembelajaran TPS (Think Pair Share) dalam Rangka Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Siswa Kelas 3. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian dan Pendidikan dan Pembelajaran, 3(2), 339-346. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v3i2.394
Rukmini, A. (2020). Model Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Dalam Pembelajaran Pkn SD. In Social,Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 3(3), 2176-2181. https://doi.org/10.20961/shes.v3i3.57088
Sari, R., Harijanto, A., & Wahyuni, S. (2018). Pengembangan LKS IPA Berbasis Kearifan Lokal Kopi Pada Pokok Bahasan Usaha dan Energi di SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika, 7(1), 70-77. https://doi.org/10.19184/jpf.v7i1.7227
Satriani, S., & Usman, M. R. (2018). Perbandingan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Kooperatif Tipe Pair Checks dengan Tipe Think Pair Share pada Kelas VIII SMP. Nabla Dewantara: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 73-81. http://ejournal.unitaspalembang.ac.id/index.php/nabla/article/view/56
Sukardi. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Sukmadinata, N. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sukadana, I. N. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa SMP. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 6(1), 50-55. https://doi.org/10.23887/jppp.v6i1.44596
Syawal, S. (2022). Landasan Pendidikan dalam Perspektif Budaya (Kajian Pendidikan dan Budaya Toraja Ma’ nene). Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(3), 14087-14094. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i3.3150
Tanjung, H. S., & Nababan, S. A. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berorientasi Model Pembelajaran Berbasis Masalah (PBM) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta didik SMA Se-kuala Nagan Raya Aceh. Jurnal Genta Mulia, 9(2), 56-70. https://repository.bbg.ac.id/handle/735
Vebrianti, N. (2021). Implementasi Konsep Pendidikan menurut Ki Hajar Dewantara. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1631–1638.
https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/1151
Wafiqni, N., & Nurani, S. (2018). Model Pembelajaran Tematik Berbasis Kearifan Lokal. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 10(2), 95-110. https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v10i2.170
Yunus, R. (2014). Nilai-nilai Kearifan Lokal (Local Genius) sebagai Penguat Karakter Bangsa Studi Empiris Tentang Huyula. Yogyakarta: Deepublish.
Copyright (c) 2024 Nur Ain Rahim, Abdul Haris Odja, Ritin Uloli, Tirtawaty Abdjul
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.