Development Of Learning Tools In The Cooperative Think Pair Share (TPS) Model Integrated With Huyula Values Reviewed From The Cognitive Aspect


Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Kooperatif Think Pair Share (TPS) Terintegrasi Nilai-Nilai Huyula Ditinjau Dari Aspek Kognitif


  • (1)  Nur Ain Rahim            Universitas Negeri Gorontalo  
            Indonesia

  • (2) * Abdul Haris Odja            Universitas Negeri Gorontalo  
            Indonesia

  • (3)  Ritin Uloli            Universitas Negeri Gorontalo  
            Indonesia

  • (4)  Mursalin            Universitas Negeri Gorontalo  
            Indonesia

  • (5)  Masri Kudrat Umar            Universitas Negeri Gorontalo  
            Indonesia

  • (6)  Tirtawaty Abdjul            Universitas Negeri Gorontalo  
            Indonesia

    (*) Corresponding Author

Abstract

This study aims to describe the validity and practicality of the learning tool of the Think Pair Share (TPS) cooperative model integrated with huyula values (cooperation). This development research implemented the ADDIE model involving 25 students in grades VIII-3, SMP Negeri 1 TAPA. The results showed that (1) the learning tools developed obtained a percentage of 3.48% with valid categories. (2) the implementation (practicality) of learning obtained a percentage of 88.98% with the "very good" category, and the response of students obtained 83.91% with the "good" category.

References

Aminah, A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Pada Materi Sistem Reproduksi Pada Manusia Siswa Kelas Ix Smp Negeri 6 Padang sidimpuan T.A 2022-2023. Jurnal Edugenesis, 5(2), 38-48. https://doi.org/10.37081/edugenesis.v5i2

Arifin, Z (2011). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Apdolipah, Z., Yusnaidar, Y., Dewi, F., & Risdalina, R. (2023). Analisis Penerapan Model Pembelajaran Think Pair Share Dan Korelasinya Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Journal of The Indonesian Society of Integrated Chemistry, 15(1), 37-47. https://doi.org/10.22437/jisic.v15i1.25413

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

BSNP, (2010). Paradigma Pendidikan Nasional Abad XXI. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan Versi 1. Jakarta.

Budiarso, A. S. (2017). Analisis Validitas Perangkat Pembelajaran Fisika Model Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik SMA pada Materi Listrik Dinamis. Jurnal Edukasi, 4(2), 15-20. https://doi.org/10.19184/jukasi.v4i2.5204

Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan bahan ajar berbasis ADDIE model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35-42. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124

Depdiknas. (2004). Standar Kompetensi Guru Pemula SMP-SMA. Jakarta: Departeman Pendidikan dan Kebudayaan Dirjen Pendidikan Tinggi.

Ibrahim, H., Taher, D. M., & Haerullah, A. (2023). Pembelajaran Think Pair Share (TPS) dipadu Pendekatan Sainstifik untuk meningkatkan hasil belajar IPA pada siswa kelas VIII SMP Islam Samargalila Labuha Halmahera Selatan. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(1), 735-746. https://doi.org/10.5281/zenodo.7656006

Mutia, R., Adlim, A., & Halim, A. (2017). Pengembangan video pembelajaran IPA pada materi pencemaran dan kerusakan lingkungan. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 5(2), 108-114. https://doi.org/10.24815/jpsi.v5i2.9825

Pamungkas. A., Subali, B., & Lunuwih, S. (2017). Implementasi Model Pembelajaran IPA Berbasis Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Kreativitas dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(2), 118-127. https://doi.org/10.21831/jipi.v3i2.14562

Praditya, C. R. P., & Haryana, K. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (Tps) Di Smk Negeri 1 Magelang. Jurnal Pendidikan Vokasi Otomotif, 3(1), 25-32. https://doi.org/10.21831/jpvo.v3i1.33555

Putri, C. S., Muchlis, E. E., & Rusdi, R. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Siswa Kelas VIII SMPN 17 Kota Bengkulu. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 3(1), 40-50. https://doi.org/10.33369/jp2ms.3.1.40-50

Rianingsih, D., Mawardi, M., & Wardani, K.W. (2019). Penerapan Model Pembelajaran TPS (Think Pair Share) dalam Rangka Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Siswa Kelas 3. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian dan Pendidikan dan Pembelajaran, 3(2), 339-346. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v3i2.394

Rukmini, A. (2020). Model Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Dalam Pembelajaran Pkn SD. In Social,Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 3(3), 2176-2181. https://doi.org/10.20961/shes.v3i3.57088

Sari, R., Harijanto, A., & Wahyuni, S. (2018). Pengembangan LKS IPA Berbasis Kearifan Lokal Kopi Pada Pokok Bahasan Usaha dan Energi di SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika, 7(1), 70-77. https://doi.org/10.19184/jpf.v7i1.7227

Satriani, S., & Usman, M. R. (2018). Perbandingan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Model Kooperatif Tipe Pair Checks dengan Tipe Think Pair Share pada Kelas VIII SMP. Nabla Dewantara: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 73-81. http://ejournal.unitaspalembang.ac.id/index.php/nabla/article/view/56

Sukardi. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Sukmadinata, N. (2012). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sukadana, I. N. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share (TPS) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa SMP. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 6(1), 50-55. https://doi.org/10.23887/jppp.v6i1.44596

Syawal, S. (2022). Landasan Pendidikan dalam Perspektif Budaya (Kajian Pendidikan dan Budaya Toraja Ma’ nene). Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(3), 14087-14094. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i3.3150

Tanjung, H. S., & Nababan, S. A. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berorientasi Model Pembelajaran Berbasis Masalah (PBM) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta didik SMA Se-kuala Nagan Raya Aceh. Jurnal Genta Mulia, 9(2), 56-70. https://repository.bbg.ac.id/handle/735

Vebrianti, N. (2021). Implementasi Konsep Pendidikan menurut Ki Hajar Dewantara. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1631–1638.

https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/1151

Wafiqni, N., & Nurani, S. (2018). Model Pembelajaran Tematik Berbasis Kearifan Lokal. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 10(2), 95-110. https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v10i2.170

Yunus, R. (2014). Nilai-nilai Kearifan Lokal (Local Genius) sebagai Penguat Karakter Bangsa Studi Empiris Tentang Huyula. Yogyakarta: Deepublish.

Picture in here are illustration from public domain image (License) or provided by the author, as part of their works
Published
2024-05-31
 
Section
Articles