Alat Peraga Sebagai Upaya Peningkatan Pemahaman Konsep Peserta didik Pada Materi Mekanika Fluida


Teaching Aids as Efforts to Increase Students' Concepts Understanding on Fluid Mechanics


  • (1) * Suci Prihatiningtyas            Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas KH. A. Wahab Hasbullah  
            Indonesia

  • (2)  Heny Ekawati Haryono            Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan , Universitas Islam Darul’ Ulum Lamongan  
            Indonesia

    (*) Corresponding Author

Abstract

This research is aimed to increase students' understanding of the concepts of fluid mechanics by applying teaching aids. The research method uses pre-experiment. The research design uses the One Group Pretest-Posttest Design. Data collection techniques using the test of understanding the concept of fluid mechanics as many as 10 essay questions. N-gain test is used to determine the increase in understanding of the concepts of learning outcomes before and after being taught using teaching aids. The results showed that learning by using instructional media in the form of fluid mechanics teaching aids influences students' understanding of concepts by 0.71 with high criteria. This proves that there is an increase in students' understanding of the concepts of fluid mechanics.

References

Abdullah, M. (2009). Kreatif dan inovatif dalam pengajaran sains. Jurnal Pengajaran Fisika Sekolah Menengah 1, 27–28.

Abdurrahman, A. (2016). Pemanfaatan Science In Box dalam Pembelajaran Berbasis Inkuiri di SMP untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep Fluida Statis. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni 5, 205–205. doi: 10.24042/jpifalbiruni.v5i2. 120. DOI: https://doi.org/10.24042/jpifalbiruni.v5i2.120

Anshory, M., Abdurrahman, and Suana, W. (2015). Pengembangan Science In Box Fluida Statis Untuk Pembelajaran IPA Siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Fisika 3.

Hamdani, D., Kurniati, E., and Sakti, I. (2012). Pengaruh model pembelajaran generatif dengan menggunakan alat peraga terhadap pemahaman konsep cahaya kelas VIII di SMP Negeri 7 Kota Bengkulu. Exacta 10, 79–88.

Meltzer, D. E. (2002). The relationship between mathematics preparation and conceptual learning gains in physics: A possible “hidden variable” in diagnostic pretest scores. American Journal of Physics 70, 1259–1268. doi: 10.1119/1. 1514215. DOI: https://doi.org/10.1119/1.1514215

Pramesty, R. I. and Prabowo (2013). Pengembangan Alat Peraga KIT Fluida Statis Sebagai Media Pembelajaran Pada Sub Materi Fluida Statis di Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Mojosari, Mojokerto. Inovasi Pendidikan Fisika 2, 70–74.

Prasetyarini, A. (2013). Pemanfaatan alat peraga IPA untuk peningkatan pema- haman konsep fisika pada siswa SMP Negeri I Buluspesantren Kebumen tahun pelajaran 2012/2013. RADIASI: Jurnal Berkala Pendidikan Fisika 2, 7–10. doi: ps://doi.org/10.37729/radiasi.v2i1.346.

Saleh, H. I., Nurhayati, B., and Jumadi, O. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Alat Peraga Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Sistem Peredaran Darah Kelas VIII SMP Negeri 2 Bulukumba. Jurnal Sainsmat 4, 7–13. doi: https://doi.org/10.35580/sainsmat4112802015.

Simanjuntak, M. P. (2012). PENINGKATAN PEMAHAMAN KONSEP FISIKA MAHASISWA MELALUI PENDEKATAN PEMBELAJARAN PEMECAHAN MASALAH BERBASIS VIDEO. Jurnal Pendidikan Fisika 1, 55–60. doi:10.22611/jpf.v1i2.3187. DOI: https://doi.org/10.22611/jpf.v1i2.3187

Sudjana, N. (1989). Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar (Bandung: PT Sinar Baru Algensindo).

Widiyatmoko, A. and Pamelasari, S. D. (2012). Pembelajaran berbasis proyek untuk mengembangkan alat peraga IPA dengan memanfaatkan bahan bekas pakai. Jur- nal Pendidikan IPA Indonesia, 1–1.

Picture in here are illustration from public domain image (License) or provided by the author, as part of their works
Published
2019-11-30
 
Section
Articles