Integrasi Nilai-nilai Al Islam dalam Mata Kuliah Fluida Melalui Model Pembelajaran Pemaknaan


Integration of Islamic Values in the Fluid Subjects Through Meaning Learning Models


  • (1) * Septi Budi Sartika            Program Studi Pendidikan IPA, Fakultas Psikologi dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo  
            Indonesia

  • (2)  Ima Faizah            Program Studi Akuntansi, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo  
            Indonesia

    (*) Corresponding Author

Abstract

The research aims to describe the implementation of fluid lectures in classrooms and laboratories on the integration of Al-Islam values through the Pemaknaan Learning Models, analyzing student learning outcomes, and describing Students' response in fluid lecturing through the Pemaknaan Learning Models. The study was conducted in 4 academic year students 2018/2019 a number of 18 students. The results showed that: 1) fluid lecturing in classes as well as in laboratories is carried out well, linking the concept of fluid to the values of Al-Islam; 2) Student learning results of the minimum B category; and 3) 88% of students respond positively to the fluid lecture by integrating Al-Islam's values through a learning model of use.

References

Borich, G. D. (1994). Observation skills for effective teaching (New York: University of Texas).

Dimyati and Mudjiono (2006). Belajar dan Pembelajaran (Jakarta: Rineka Cipta), 1–308.

E.6/284/00.01/I/2015, S. R. (2015). Revisi Standar Penilaian Pembelajaran pada Program Studi di Lingkungan Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. https://lp3ik.umsida.ac.id/wp-content/uploads/2018/09/SK-REVISI-STANDAR- PENILAIAN-PEMBELAJARAN-PADA-PRODI-DI-UMSIDA.pdf.

Fauzia, N. (2018). Implementasi Model Pembelajaran Inovatif melalui Pemaknaan terhadap Sensitivitas Moral pada Materi Pemanasan Global di SMP Bilter Al Amanah Junwangi.

Gonibala, A., Pikoli, M., and Kilo, A. L. (2019). VALIDITAS PERANGKAT PEMBELAJARAN MATERI IKATAN KIMIA BERBASIS MODEL PEMBE- LAJARAN PEMAKNAAN UNTUK MELATIHKAN SENSITIVITAS MORALSISWA SMA. Jambura Journal of Educational Chemistry 1, 1–6. doi: 10.34312/jjec.v1i1.2067. DOI: https://doi.org/10.34312/jjec.v1i1.2067

Harvey, V. S. (2006). Variables affecting the clarity of psychological reports. Journal of Clinical Psychology 62, 5–18. doi: 10.1002/jclp.20196. DOI: https://doi.org/10.1002/jclp.20196

Ibrahim, M. (2008). Model Pembelajaran Inovatif IPA Melalui Pemaknaan (Surabaya: Universitas Negeri Surabaya: Tim Balitbang Diknas).

Ibrahim, M. and Sukartiningsih, W. (2014). Model Pembelajaran Inovatif melalui Pemaknaan (Surabaya: Unesa University Press), 1–140.

Mulyasa, E. (2006). Kurikulum yang disempurnakan (Bandung: PT. Remaja Ros- dakarya), 1–273.

Muslihah, N. L., Sugiarto, B., and Subekti, H. (2014). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berorientasi Model Pemaknaan Untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Smp Pada Materi Bahan Kimia Dalam Kehidupan. Jurnal Mahasiswa Teknologi Pendidikan 2.

Permatasari, I., Sudiyono, A. H., and Budi, A. S. (2014). Implementasi Model Pem- belajaran Pemaknaan Mata Pelajaran Ipa Dalam Kurikulum 2013. In Inovasi Pen- didikan Sains dalam Menyongsong Pelaksanaan Kurikulum 2013, ed. and others (Surabaya), 117–126.

Sartika, S. B. (2011). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berorientasi Model Pembelajaran Pemaknaan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. PED- AGOGIA: Jurnal Pendidikan 1, 65–65. doi: 10.21070/pedagogia.v1i1.33. DOI: https://doi.org/10.21070/pedagogia.v1i1.33

Yuliani, N. Y., Tukiran, T., and Yuanita, L. (2017). PENERAPAN MODEL PEM- BELAJARAN PEMAKNAAN PADA PEMBELAJARAN KIMIA TERHADAP PENGEMBANGAN KARAKTER PADA SISWA SMK. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains) 1, 80–80. doi: 10.26740/jpps.v1n2.p80-84. DOI: https://doi.org/10.26740/jpps.v1n2.p80-84

Picture in here are illustration from public domain image (License) or provided by the author, as part of their works
Published
2019-11-30
 
Section
Articles