Identifikasi Sikap: Ketertarikan Meluangkan Waktu Belajar Fisika, Normalitas Ilmuwan, Adopsi Sikap Ilmiah Attitude Identification: Interest in Spending Time Studying Physics, Scientist Normality, Adoption of Scientific Attitudes

Main Article Content

Dodi Setiawan Putra
Muhammad Sofyan Zain
Cahyono Subiantoro

Abstract

This study aims to look at students' interest in spending time learning physics, how is the normality of scientists in students' perspectives, and the adoption of students' scientific attitudes in class. The methodology used is quantitative research with a descriptive survey research design. The results showed students were still hesitant to spend time learning physics, students were still hesitant to behave like scientists, and students were able to apply scientific attitudes in class.

Article Details

Section
Articles

Funding data

References

Astalini, Kurniawan, D., Agus, Perdana, R., Pathoni, and Haerul (2019). Identifikasi Sikap Peserta Didik terhadap Mata Pelajaran Fisika di Sekolah Menengah Atas Negeri 5 Kota Jambi. Unnes Physics Education Journal 8, 34–43.

Astalini, A., Kurniawan, D. A., and Nurfarida, L. Z. (2018a). Deskripsi sikap siswa SMA di Batanghari berdasarkan indikator normalitas ilmuwan, adopsi dari sikap ilmiah, ketertarikan memperbanyak waktu, dan ketertarikan berkarir di bidang fisika. Jurnal Riset dan Kajian Pendidikan Fisika 5, 73–73. doi: 10.12928/jrkpf.v5i2.10736.

Astalini, A., Kurniawan, D. A., and Putri, A. D. (2018b). Identifikasi Sikap Implikasi Sosial dari IPA, Ketertarikan Menambah Waktu Belajar IPA, dan Ketertarikan Berkarir Dibidang IPA Siswa SMP Se-Kabupaten Muaro Jambi. Jurnal Tarbiyah: Jurnal Ilmiah Kependidikan 7, 93–108. doi: 10.18592/tarbiyah.v7i2.2142.

Hamdi, A. and Saepul (2014). Metode Penelitian Kuantitatif Aplikasi Dalam Pen- didikan. Jakarta: Deepublish.

Hardiyanti, K., Astalini, A., and Kurniawan, D. A. (2018). SIKAP SISWA TER- HADAP MATA PELAJARAN FISIKA DI SMA NEGERI 5 MUARO JAMBI. EduFisika 3, 1–12. doi: 10.22437/edufisika.v3i02.4522.

Istikomah, H., Hendratto, S., and Bambang, S. (2010). Penggunaan Model Pembe- lajaran Group Investigation Untuk Menumbuhkan Sikap Ilmiah Siswa. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 40–43.

Kallesta, K., Suhaida, and Erfan, M. (2017). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar IPA Fisika pada Materi Bunyi. Junal Pendidikan Fisika 1, 1–13.

Lubis, A. (2012). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD TERHADAP HASIL BELAJAR FISIKA SISWA PADA MATERI POKOK GERAK LURUS DI KELAS X SMA SWASTA UISU MEDAN. Jurnal Pendidikan Fisika 1, 27–32. doi: 10.22611/jpf.v1i1.3378.

Maretasari, E., Subali, B., and Hartono (2012). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Laboratorium Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Sikap Ilmiah Siswa. Unnes Physics Education Journal 2, 27–31.

Morissan (2012). Metode Penelitian Survei Edisi Pertama. Jakarta: Kencana. Morrell, P. D. and Lederman, N. G. (1998). Student’s Attitudes Toward School and

Classroom Science: Are They Independent Phenomena? doi: 10.1111/j.1949- 8594.1998.tb17396.x. https://dx.doi.org/10.1111/j.1949-8594.1998.tb17396.x.

Pitafi, A., Islam, and Farooq, M. (2012). Measurement Of Scientific Attitude Of Secondary School Students In Pakistan. Academic Research International 2, 379– 392.

Shadiq, Burhan. (2011). Rahasia Mengar Dengan Kreatif Inspiratif dan Cerdas. Jakarta: Logika Galileo.

Sudrajat, A. (2011). Mengapa Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Karakter, Tahun I Nomor 1, 47–58.

Tanis, H. (2013). Pentingnya Pendidikan Character Building dalam Membentuk Kepribadian Mahasiswa. Humaniora 4, 1212–1212. doi: 10.21512/humaniora. v4i2.3564.

Wahyuningsih, T., Raharjo, Trustho, Masithoh, D., and Fitriana (2013). Pembu- atan Instrumen Tes Diagnostik Fisika Sma Kelas Xi. Jurnal Pendidikan Fisika 1, 111–117.

Williams, C. (2007). Research Methods. Journal of Business & Economic Research 5, 65–72.