Pengembangan Bahan Ajar Ilmu Pengetahuan Alam Berbasis Model Learning Cycle 7E untuk Siswa Sekolah Dasar Development of Natural Science Teaching Materials Based on the 7E Learning Cycle Model for Elementary School Students

Main Article Content

Fembriani Fembriani
Muhamad Taufik Hidayat

Abstract


The purpose of this study is to examine the validity of Natural Science teaching materials for fifth grade of elementary school. The development of this teaching material focused on "Human digestive devices, food and health'' material. The product developed was teaching material based on 7E Learning Cycle learning model (LC7E teaching material). The validity measurements were done by technique of expert validity and content validity. Teaching materials are legitimate if they reach "good" and "very good" categories. The level of validity of LC7E teaching material is on the valid criteria with an average score of 3.8 and a 95% success. The result of the content validity of the 24 questions given by the data obtained an average of r count of 0.575 > r table 0, 514. With that results, the teaching material developed is declared valid.


Article Details

Section
Articles

References

Aprialisa, M. and Mahdian, M. (2017). Meningkatkan Pema- haman Siswa Pada Materi Termokimia melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray. Quan- tum, Jurnal Inovasi Pendidikan Sains. Quantum: Jurnal Inovasi Pendidikan Sains 1

Arifin, A. (2015). Pengembangan Bahan Ajar IPA Terpadu Tema Udara Melalui Four Steps Teaching Material Devel- opment. Edusentris 2, 1–11

Arikunto, S. (2012). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. (Jakarta: Bumi Aksara)

Arlitasari, Budiharti, and Pujayanto (2013). Pengembangan Bahan Ajar IPA Terpadu. Jurnal Pendidikan Fisika 1, 81– 89

Eisenkraft, A. and Science Teacher-Washintong (2003). Expanding the 5E Model. Journal for High School Science Educators 70, 56–59

Hamdani, M. A. (2005). Strategi Belajar Mengajar (Bandung:Pustaka Setia)

Lisma, L., Kurniawan, Y., Sulistri, E., et al. (2018). Penerapan Model Learning Cycle (LC) 7E Sebagai Upaya Peningkatan Pemahaman Konsep Aspek Menafsirkan dan Menyim- pulkan Materi Kalor Kelas X SMA. JIPF (Jurnal Ilmu Pen- didikan Fisika) 2, 35–37. JIPF

Nismalasari, N., Santiani, S., Rohmadi, M., et al. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Learning Cycle terhadap Keterampilan Proses Sains dan Hasil Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Getaran Harmonis. Edu Sains: Jurnal Pen- didikan Sains & Matematika 4, 74–94

Plomp, T. (2013). An introduction. In Educational design research, ed. and others. 11–50

Said, I. M., Sutadji, E., Sugandi, M., et al. (2016). Pengem- bangan Bahan Ajar Berbasis Cooperative Learning dengan Pendekatan Saintifik untuk Siswa SMK Se-Kota Malang Program Keahlian Teknik Ototronik. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan 1, 265–270. Peneli- tian Dan Pengembangan

Sari, D. L. and Linuwih, S. (2015). Pengembangan Bahan Ajar IPA Terpadu Berbasis Literasi Sains Bertema Perpindahan Kalor dalam Kehidupan

Sari, F., Jufri, A. W., Sridana, S., et al. (2017). Keefekti- fan Bahan Ajar IPA Berbasis Pendekatan SAVI untuk Meningkatkan Kreativitas Peserta Didik SMPN 3 Mataram. Jurnal Pijar MIPA 12, 107–111
Sari, I. N., Saputri, D. F., and Beno, Y. (2016). Penerapan Model Learning Cycle 5E dalam Materi Besaran Pokok dan Turunan di Klas VII SMP Ngri 1 Sengah Temila. Jur- nal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni 5, 279–282

Setiawan, M. A., Dasna, I. W., Marfu’ah, S., et al. (2016). Pen- garuh Bahan Ajar Multimedia Terhadap Hasil Belajar Dan Persepsi Mahasiswa Pada Matakuliah Kimia Organik I. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan 1, 746–751

Sujarwo, E. and Yunianta, T. N. H. (2018). ANALISIS KEMAMPUAN BERPIKIR KREATIF SISWA KELAS VIII SMP DALAM MENYELESAIKAN SOAL LUAS BAN-GUN DATAR. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika 2, 1–8

Sururuddin, M. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Display Model Flipchart Pada Mata Pelajaran IPA Sekolah Dasar. Jurnal Educatio 11, 31–52

Yuliati, L. (2013). Efektivitas Bahan Ajar Ipa Terpadu Ter- hadap Kemampuan Berpikir Tingkat Tinggi Siswa Smp. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia 9, 53–57