Penerapan Model Pembelajaran Modified Free Inquiry untuk Mereduksi Miskonsepsi Mahasiswa pada Materi Fluida Application of the Modified Free Inquiry Learning Model to Reduce Students' Misconceptions on Fluid Materials

Main Article Content

Noly Shofiyah

Abstract

This research aimed to reduce student’s misconceptions on fluid subject at Science Education program study, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo (Umsida) by applying a modified free inquiry learning model. The results showed that the students’ understanding of concepts increased from the average score 21.3 to 68.3. Based on the data analysis using N-gain score, it could be concluded that the implementation of the modified free inquiry model averagely affected on reducing the studen’s misconceptions

Article Details

Section
Articles

References

Aiken, L.R. (1997). Psychological Testing and Assessment. New York: McGraw-Hill Companies,Inc.

Arends, R.I. (2008). Learning To Teach. New York: Mc.Graw-Hill Companies, Inc.

Eggen, P.D. & Kauchak, D.P. (1993). Strategy for Teachers, Singapore: Allyn and Bacon.

Hadiati, S., & Pramuda, A. (2016). Pembelajaran Fisika Berorientasi Pendidikan Karakter dengan Metode Inkuiri Terbimbing dan Inkuiri Bebas Termodifikasi pada Materi Fluida Statis. Jurnal Edukasi Matematika dan Sains, 1(1), 28-30.

Ibrahim, M. 2007. Pengembangan Perangkat Pembelajaran. Direktorat Pendidikan lanjutan Pertama, Dirjen Pendidikan Dasardan Menengah, Departemen Pendidikan Nasional. Surabaya: Unesa University Press.

Jauhar, M. (2011). Implementasi Paikem dari Behavioristik sampai Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi. Pustakarya.

Khanafiyah, S., & Rusilowati, A. (2010). Penerapan pendekatan modified free inquiry sebagai upaya meningkatkan kreativitas mahasiswa calon guru dalam mengembangkan jenis eksperimen dan pemahaman terhadap materi fisika. Berkala Fisika, 13(2), 7-14.

Mudalara, I. P. (2012). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Bebas terhadap Hasil Belajar Kimia Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Gianyar Ditinjau dari Sikap Ilmiah. Jurnal Pendidikan IPA, 2(2).

Putra, S.R. (2013). Desain Belajar Mengajar Kreatif Berbasis Sains. Jogjakarta: Diva Press.

Suparno. (2005). Miskonsepsi & Perubahan Konsep Pendidikan Fisika. Jakarta: PT.Grasindo.

Wiyanto. (2008). Menyiapkan GuruSains Mengembangkan Kompetensi Laboratorium. Semarang: Universitas Negeri Semarang Press.