The Correlation between Students' Learning Interest and Motivation and the Ability to Solve Problems in Online Learning IPA Subjects


Korelasi antara Minat dan Motivasi Belajar Siswa dengan Kemampuan Pemecahan Masalah pada Pembelajaran Daring Mata Pelajaran IPA


  • (1)  Devi Rahmatul Aziza            Pendidikan IPA, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo  
            Indonesia

  • (2) * Ria Wulandari            Pendidikan IPA, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo  
            Indonesia

    (*) Corresponding Author

Abstract

The purpose of this study was to describe the correlation between student’s learning interest and motivation with problem-solving abilities in online learning. This research was a quantitative correlation study. The population in this research was 7th-grade students of SMP 2 and the sample was 72 students. The instruments in this study consisted of three questionnaires, namely the questionnaire of student's learning interest, the questionnaire of student's learning motivation, and the questionnaire of problem-solving skills for daring learning. The data analysis technique used was simple and multiple linear regression tests. The results of this study indicated that there is a negative correlation between students' interest and motivation to learn simultaneously with problem-solving skills in distance learning but in the low category.

References

Anggraeni, F. M. (2019). MOTIVASI BELAJAR DAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH SISWA SMP NU SUNAN GIRI KEPANJEN DALAM MENYELESAIKAN SOAL MATEMATIKA MATERI PERBANDINGAN. Doctoral dissertation, University of Muhammadiyah Malang.

Arikunto (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik (Jakarta: Rineka Cipta).

Asri et al. (2020). Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Melalui Pembelajaran Online (Daring) Kelas XI Otomatisasi dan Tata Kelola Perkantoran Di Sekolah Sekolah Menengah Kejuruan Ardjuna 01 Malang. Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam 5, 72–78. DOI: https://doi.org/10.30603/jiaj.v5i1.1345

Awaliah and Kurniawan (2019). Korelasi Antara Motivasi dan Kemandirian Belajar dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematik Melalui Model Problem Based Learning. Prosiding Seminar Nasional & Call For Papers.

Fauziyah, A. (2019). PENGARUH KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DAN MINAT BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS V SD SE-GUGUS DR. WAHIDIN SUDIROHUSODO KECAMATAN KRAMAT. Doctoral dissertation, UNNES.

Firdaus (2019). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Minat Belajar Siswa Terhadap Mata Pelajaran Matematika di MTs Ulul Albab. Journal on Education 2, 191–198.

Heryani, Y. and Olpado, S. U. (2017). Korelasi antara motivasi belajar dengan kemampuan pemecahan masalah matematik peserta didik menggunakan model problem based learning (PBL). JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pengajaran Matematika) 3, 63–70.

Jatmiko (2018). KESULITAN SISWA DALAM MEMAHAMI PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA. JIPMat 3, 3–3. doi: 10.26877/jipmat.v3i1.2285. DOI: https://doi.org/10.26877/jipmat.v3i1.2285

Kudsiyah, S. M., Novarina, E., Lukman, H. S., et al. (2017). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Kelas X di SMA Negeri 2 Kota Sukabumi.

Ricardo and Meilani (2017). Impak Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran 2, 79–79. doi:10.17509/jpm.v2i2.8108. DOI: https://doi.org/10.17509/jpm.v2i2.8108

Rimbarizki (2017). Penerapan Pembelajaran Daring Kombinasi Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Paket C Vokasi di Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Pioneer Karanganyar. J+ PLUS UNESA

Sabron, A. N., Bayu, R., Meidawati, S., et al. (2019). Persepsi Siswa Dalam Studi Pengaruh Daring Learning Terhadap Minat Belajar IPA . Jurnal Pendidikan Islam dan Multikulturalisme 1, 30–38. DOI: https://doi.org/10.37680/scaffolding.v1i2.117

Sari (2012). Hubungan Motivasi Belajar dan Media Pembelajaran dengan Prestasi Belajar Sosiologi Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 3 Boyolali Tahun Ajaran. Sosialitas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Sosiologi-Antropologi.

Sugiyono (2017). Metodologi penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Bandung: Alfabeta).

Susilo (2012). Model Pembelajaran IPA Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Berpikir Kritis Siswa SMP. Unnes Science Education Journal, 1–1.

Ulya (2016). PROFIL KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH SISWA BERMOTIVASI BELAJAR TINGGI BERDASARKAN IDEAL PROBLEM SOLVING. JURNAL KONSELING GUSJIGANG 2. doi: 10.24176/jkg.v2i1.561. DOI: https://doi.org/10.24176/jkg.v2i1.561

Usman (2019). Hubungan Kecerdasan Logis-Matematis dan Motivasi Belajar dengan Kemampuan pemecahan Masalah Peserta Didik Kelas XI SMA Negeri 14 Sinjai. Sainsmat : Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan Alam 8, 60–60. doi:10.35580/sainsmat81101892019. DOI: https://doi.org/10.35580/sainsmat81101892019

Wena (2016). Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer (JakartaTimur: PT. Bumi Aksara).

Wulandari et al. (2018). Hubungan Antara Motivasi Belajar Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Kelas VII. Prosiding SENAMKU 1, 397–405. DOI: https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i4.p799-806

Yunita et al. (2014). Minat Belajar Siswa Kelas VIII Terhadap Mata Pelajaran IPA Di Mts. Pp. Hasanatul Barokah Tambusai Timur Tahun Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FKIP Prodi Biologi, 1–1.

Picture in here are illustration from public domain image (License) or provided by the author, as part of their works
Published
2020-11-30
 
Section
Articles