Analysis of Diagnostic Assessment in the Science Subject for 4th Grade Elementary School
Abstract
Diagnostic assessment plays a crucial role in the learning process, particularly in identifying students' prior knowledge and learning needs before instruction begins. This study aims to analyze the implementation of diagnostic assessment in the IPAS (Science and Social Studies) subject for fourth-grade elementary school students. A qualitative descriptive approach was used to examine how diagnostic assessments are conducted and their impact on student learning outcomes. Data were collected through classroom observations and student performance analysis. The results indicate that diagnostic assessments help teachers design more effective learning strategies tailored to students’ abilities. However, some teachers do not fully implement diagnostic assessments, leading to disparities in students’ understanding of the material. The findings emphasize the need for proper training and structured implementation of diagnostic assessments to enhance students’ critical thinking skills and improve overall learning outcomes.
References
Aisyah, H., Nasution, N., & Dewi, U. (2024). Pendekatan Berdeferensiasi Proses dalam Pembelajaran IPS Sekolah Dasar. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(1), 439–443.
Ali, R., & Mulasi, S. (2023a). Transformasi Kurikulum Merdeka: Pengembangan Muatan Lokal untuk Meningkatkan Identitas Budaya. ISTIFHAM: Journal Of Islamic Studies, 219–231.
Ali, R., & Mulasi, S. (2023b). Transformasi Kurikulum Merdeka: Pengembangan Muatan Lokal untuk Meningkatkan Identitas Budaya. ISTIFHAM: Journal Of Islamic Studies, 219–231.
Andreani, D., & Gunansyah, G. (2023). Persepsi Guru Sekolah Dasar Tentang Mata Pelajaran SCIENCE Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(9).
Anggrayni, M., & Agustina, V. (2023). Pengembangan asesmen diagnostik Science dalam kurikulum merdeka kelas Iv Sdn 01 Sitiung. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 5812–5820.
Auliya, N. H., Andriani, H., Fardani, R. A., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Sukmana, D. J., & Istiqomah, R. R. (2020). Metode penelitian kualitatif & kuantitatif. CV. Pustaka Ilmu.
Barus, R. A. (2024). Analisis Kebutuhan Pengembangan Instrumen Tes Diagnostik Materi Pecahan Siswa Sekolah Dasar Berbasis Android. Jurnal Multidisiplin Ilmu Akademik, 1(2), 9–15.
Elsabrina, U. R., Hanggara, G. S., & Sancaya, S. A. (2022). Peningkatan kemampuan berfikir kritis siswa melalui layanan bimbingan kelompok dengan teknik Creative Problem Solving. Prosiding Konseling Kearifan Nusantara (KKN), 2, 502–514.
Hamzah, A., & Rodiyana, R. (2025). Implementation Of Local Wisdom Project Based Learning In Elementary Schools. Jurnal Cakrawala Pendas, 11(1). https://doi.org/10.31949/jcp.v11i1.11867
Hasnih, N., & Jacky, M. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Value Clarification Technique (VCT) Pada Pembelajaran Ips Siswa Sekolah Dasar: Literatur Review. Jurnal Ilmiah Mandala Education (JIME), 8(2).
Krisma, D. A., & Septiani, H. W. (2024). Analisis Hasil Asesmen Kemampuan Awal Matematika Siswa Kelas IV Sekolah Dasar: Bagaimana Pemahamannya? Jurnal Basicedu, 8(3), 2466–2478. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i3.8061
Kurniawan, B. R., Kusairi, S., Puspita, D. A., & Kusumaningrum, R. W. (2021). Development of Computer Based Diagnostic Assessment Completed with Simple Harmonic Movement Material Remedial Program. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 17(1), 1–12.
Marwa, N. W. S., Usman, H., & Qodriani, B. (2023). Persepsi Guru Sekolah Dasar Terhadap Mata Pelajaran Science Pada Kurukulum Merdeka. Metodik Didaktik: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 18(2), 54–65.
Marwah, M., Rahamma, T., & Nadjib, M. (2018). Pendekatan Saintifik Dalam Pengembangan Bahasa Anak Di Taman Kanak-Kanak Asoka Kota Makassar. KAREBA : Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(2), 249. https://doi.org/10.31947/kjik.v6i2.5322
Mas, R. B., Nasution, N., & Familawati, Z. S. (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas X SMAN 1 Rengel Kabupaten Tuban pada Materi Proses Masuknya Hindu-Buddha ke Nusantara melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL). Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 11(3), 912–931.
Maut, W. O. A. (2022). Asesmen Diagnostik dalam Implementasi Kurikulum Merdeka (IKM) di SD Negeri 1 Tongkuno Kecamatan Tongkuno Kabupaten Muna Sulawesi Tenggara. Dikmas: Jurnal Pendidikan Masyarakat Dan Pengabdian, 2(4), 1305–1312.
Ma’wa, M. K., & Gunansyah, G. (2024). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Ekoliterasi pada Materi Permasalahan Lingkungan Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 12(4), 588.
Mustaqim, E. H., Suliyanto, J., Sukamto, S., & Windyati, W. (2024). Analisis karakteristik peserta didik melalui asesmen diagnostik di SD Islam Al Madina Semarang. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), 10(1), 29–41.
Ningsih, W., & Zalisman, Z. (2024). Pembelajaran pendidikan agama Islam (PAI) dalam konteks global. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Nur, A. Z., Syuhendri, S., & Siahaan, S. M. (2023). Kajian Literatur: Penggunaan Asesmen Diagnostik Berformat Four-Tier untuk Mengidentifikasi Pemahaman Konsep dan Miskonsepsi. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(5), 3666–3671.
Nur, Z., Sulaiman, U., & Rahman, U. (2024). Metodologi Penelitian: Analisis Konseptual untuk Memahami Hakikat, Tujuan, Prosedur, dan Klasifikasi Penelitian. PEDAGOGIC: Indonesian Journal of Science Education and Technology, 4(1), 34–45.
Oktaviana Putri, A. (2021). Pengembangan Tes Diagnostik Berbentuk Uraian Berdasarkan Ranah Kognitif untuk Mengetahui Letak Kesulitan Belajar Siswa SMP pada Materi Bangun Ruang. JURNAL PUSAKA, 10(1), 40–54. https://doi.org/10.35897/ps.v10i1.597.
Prihatni, Y., Kumaidi, K., & Mundilarto, M. (2016). Pengembangan instrumen diagnostik kognitif pada mata pelajaran IPA di SMP. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 20(1), 111–125.
Sasomo, B., & Rahmawati, A. D. (2023a). Analisis asesmen diagnostik pada model pembelajaran project based learning di kurikulum merdeka SMPN 3 Sine. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 250–263.
Sasomo, B., & Rahmawati, A. D. (2023b). Analisis asesmen diagnostik pada model pembelajaran project based learning di kurikulum merdeka SMPN 3 Sine. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 250–263.
Subagtio, M. E., Nasution, N., & Jacky, M. (2021). The Effect of Problem-Based Learning and Discovery Learning on Students’ Critical and Creative Thinking Skills on Material of Islamic Kingdom Development. The Indonesian Journal of Social Studies, 4(1), 67–78.
Supriyadi, S., Lia, R. M., Rusilowati, A., Isnaeni, W., Susilaningsih, E., & Suraji, S. (2022). Penyusunan instrumen asesmen diagnostik untuk persiapan kurikulum merdeka. Journal of Community Empowerment, 2(2), 67–73.
Vidianto, I. D., Riyanto, Y., & Nasution, N. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Terpadu Model Sequenced Tema Berbagai Pekerjaan Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. JP (Jurnal Pendidikan): Teori Dan Praktik, 3(2), 92–96.
Wahono, B., Hariyadi, S., & Subiantoro, A. W. (2022). The development of an online STEM teacher professional development package with the DECODE model: An innovative teacher’s quality maintenance. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 18(12), em2191.
Wahyuningsih, E., & Maryani, I. (2023). Implementasi Asesmen Diagnostik Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMP Negeri 1 Cikalongwetan. Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah Dan Tinggi [JMP-DMT], 4(4), 445–455.
Wiryanto, W., Rahmawati, I., Suprayitno, S., Gunansyah, G., & Primaniarta, M. G. (2024). Studentâ€TM s Perceptions of Numeracy Assessment in The Context of Children’s Games for STEAM Education in Elementary Schools. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 11(1), 18–29.
Wang, T., Jiang, R., Yao, Y., Wang, Y., Liu, W., Qian, L., ... & Huang, X. (2023). Endometrial cytology in diagnosis of endometrial cancer: a systematic review and meta-analysis of diagnostic accuracy. Journal of Clinical Medicine, 12(6), 2358.
Copyright (c) 2025 Dwi Pangestuningtyas, Nasution Nasution, Ganes Gunansyah, Neni Mariana, Nurul Istiq' Faroh

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.