The Analysis of Misconceptions in Simple Airplane Material for 8th Grade Students in SMP Muhammadiyah 3 Gorontalo Analisis Miskonsepsi dalam Materi Pesawat Sederhana pada Siswa Kelas VIII SMP Muhammadiyah 3 Gorontalo

Main Article Content

Putri Fahrunissa
Trisnawaty Junus Buhungo
Masrid Pikoli

Abstract

This study aims to (1) determine students' conception maps in simple machine material (2) analyze students' misconceptions in simple machine material. This research is a descriptive research. The research subjects were class VIII of SMP Muhamadiyah 3 Gorontalo City with a sample size of 25 students. The/research data were obtained from students' answers through a three-level multiple-choice diagnostic test (Three Tier Multiple Choice) and processed based on the pattern of student answers grouped into categories of understanding the concept, misconception 1, misconception 2, misconception 3 and not understanding the concept. The results showed that category 1 misconception had a percentage of 23%, misconception 2 had a percentage of 17%, and misconception 3 had a percentage of 25%.


 

Article Details

Section
Articles

References

Alhindulan, S. S. R., Kulrniawan, Y., & Mulliyani, R. (2016). Idelntifikasi Kulantitas Siswa yang Miskonselpsi Melnggulnakan Threlel Tielr-Telst pada Matelri Listrik Dinamis. Julrnal Ilmul Pelndidikan Fisika, 1(1).

Christina, S., Sitompul, S. S., & Oktavianty, E. (2022). Remediasi Miskonsepsi Pesawat Sederhana Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Di Smp Yakhalusti Pontianak. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 11(12), 3238-3248.

Dahniar, Icel. (2010). Ulpaya Melningkatkan Hasil Bellajar IPA telntang Pelsawat Seldelrhana delngan Pelndelkatan Kontelkstulal pada Siswa Mulhammadiyah Parakan Bolong Karanganyar Tahuln Pellajaran 2009/2010. Sulrakarta

Evina, A. (2017). Penggunaan LKS Berbasis Learning Cycle-5e Pada Pembelajaran Tata Nama Senyawa Anorganik. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 8(2), 116-129.

Ismail, Z. (2006). Kaedah mengajar sains. PTS Professional.

Mahardika, E. (2017). Analisis Struktur Kognitif Siswa Kelas Xi Dengan Metode Flow Map Dalam Materi Asam Basa Menggunakan Model Pembelajaran Learning Cycle 8e (Doctoral Dissertation, Universitas Negeri Jakarta).

Maulana, P. (2010). Usaha mengurangi terjadinya miskonsepsi fisika melalui pembelajaran dengan pendekatan konflik kognitif. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia, 6(2).

Mulyana, E. (2014). Model pembelajaran generatif sebagai upaya meningkatkan pemahaman konsep IPS pada peserta didik. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 23(2), 26-33.

Naibaho, I. F. (2021). Pengembangan Instrumen Berformat Four-Tier Untuk Mengidentifikasi Miskonsepsi Siswa Pada Topik Pesawat Sederhana (Doctoral dissertation, Universitas Jambi).

Pebrianti, D. (2014). Efektifitas Model Pembelajaran Perubahan Konseptual Untuk Mengatasi Miskonsepsi Fisika Pada Siswa Kelas X Sman 1 Praya Barat Tahun Pelajaran 2012/2013. Lensa: Jurnal Kependidikan Fisika, 2(1), 150-153.

Ponidi. (2011). Miskonselpsi Siswa Kellas VIII SMP Nelgelri 12 Sulngai Raya Telntang Pelsawat Seldelrhana. Skripsi. Pontianak: FKIP UlNTAN.

Rahman, R. A., & Salih, M. (2016). Visualisasi Penjanaan Kendiri (VPK) terhadap konsep kitar karbon dalam kalangan pelajar pra universiti (Self-generated visualization (SGV) of the abstract science concept of carbon cycle: A case study of Malaysia’s pre-university students). Geografia, 12(3).

Ritonga, N., Gulltom, H. S., & Sari, N. F. (2018). Miskonselpsi Siswa SMP Telntang Matelri pelsawat seldelrhana Kabulpateln Labulhanbatul. Julrnal Pellita Pelndidikan, VI(01), 42-46.

Sapuadi, S., & Nasir, M. (2020). Penanggulangan Miskonsepsi Menggunakan Pendekatan Konflik Kognitif. Al-Mudarris: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 3(1), 81-92.

Satriana, T., Yamtianah, S., Ashadi, & Indriyanti, N.Y. (2018). Stuldelnt’s profilel of misconcelption in chelmical elqulilibriulm. Joulrnal of Physics: Conf. Selriels, 1097 012066.

Satriana, T., Yamtianah, S., Ashadi, & Indriyanti, N.Y. (2019). Stuldelnt’s profilel of misconcelption in chelmical elqulilibriulm. Joulrnal of Physics: Conf. Selriels, 1097 012066.

Sopiany, H. N., & Rahayu, W. (2019). Analisis miskonsepsi siswa ditinjau dari teori kontruktivisme pada materi segiempat. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(2), 185-200.

Sulgiyono. 2016. Meltodel Pelnellitian Kulantitatif, Kulalitatif, R&D. Bandulng: IKAPI

Sulparno, P. (2013). Miskonselpsi dan Pelrulbahan Konselp dalam Pelndidikan Fisika. Jakarta: PT Grasindo.

Sulparno, Paull. (2005). Miskonselpsi dan Pelrulbahan Konselp Dalam Pelndidikan Fisika. Pelnelrbit Grasindo.

Syahrull, D. A., & Seltyarsih, W. (2015). Idelntifikasi Miskonselpsi dan Pelnyelbab Miskonselpsi Siswa delngan Threlel-tielr Diagnostic Telst Pada Matelri Dinamika Rotasi. Julrnal Inovasi Pelndidikan Fisika (JIPF), 04(03).

Tayulbi. (2005). Idelntifikasi Miskonselpsi pada Konselp-konselp Fisika Melnggulnakan Celrtainty of Relsponsel Indelx (CRI), Bandung.

Wibowo, A. M. (2012). Peningkatan pemahaman konsep sains di madrasah ibtidaiyah melalui perbaikan bahan ajar. Madrasah: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 4(2).

Wiyono, Fia Maullida. (2016). Idelntifikasi Hasil Analisis Miskonselpsi Gelrak Melnggulnakan Instrulmeln Diagnostik Threlel Tielr Pada Siswa Smp 6.

Yuliati, Yuyu. (2017). Miskonsepsi Siswa Pada Pembelajaran IPA Serta Remediasinya. Jurnal Bio Educatio, 2(2), 50-58.