The Development of Lesson Plan are Using Problem Based Learning Model on Students Learning Outcome on Newton's Law Material
Pengembangan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Menggunakan Model Problem Based Learning terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Hukum Newton
Abstract
This research aims to produce a feasible (valid, practical and effective) learning implementation plan using the Problem Based Learning learning model on student learning outcomes on Newton's Law material carried out at SMP Negeri 1 Suwawa Timur. This research is development research by Thiagarajan, Semmel and Semmel, namely a 4D development model which includes four stages (define, design, develop and disseminate). Data collection techniques are carried out through observation, questionnaires, tests. Data analysis uses descriptive analysis. The research results show that: 1) The validity of the RPP developed was determined through expert validation of 92.50% with very good criteria; 2) Practicality is determined through learning implementation of 94.17% with very good criteria, student activity of 93.17% with very good criteria, and student responses with an average of all aspects of 93.85% with very good criteria; 3) Effectiveness is determined through student learning outcomes with an N-Gain value of 0.77% high criteria. Based on the research results, it can be concluded that the development of a Learning Implementation Plan using the Problem Based Learning model for student learning outcomes on Newton's Law material is suitable for use and meets the criteria of being valid, practical and effective.
References
Adjilahul, M., Yusulf, M., & Abdjull, T. (2021). Melningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) pada Materi Tekanan Zat. Jambura Physics Journal, 3(2), 120-134.
Anwar, K., & Jurotun, J. (2019). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa SMA pada Dimensi Tiga melalui Model Pembelajaran PBL Berbantuan Alat Peraga. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(1), 94-104.
Artawan, I. K. A. S., Rati, N. W., & Aspina, N. N. A. (2021). Model Pembelajaran Problem Based Learning Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru. 4 (2), 158-164.
Asmoro, B. P., & Mukti, F. D. (2019). Peningkatan Rasa Ingin Tahu Ilmu Pengetahuan Alam melalui Model Contextual Teaching and Learning pada Siswa Kelas VA Sekolah Dasar Negeri Karangroto 02. Jurnal Abdau: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 115-142.
Darta, I. K. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Fisika melalui Model Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning) pada Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Marga. Indonesian Journal of Educational Development (IJED), 1(2), 229-239.
Fatimah, S., Abdjull, T., Ntobulo, N. El., & Payul, C. S. (2023). Pengembangan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Model Inkuiri Terbimbing Berbantuan Googel Sites pada Materi Getaran, Gelombang, dan Bunyi. Idelas: Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Budaya, 9(1), 17-26.
Febrita, L., & Harni. (2020). Penerapan Pendekatan Problem Based Learning dalam Pelmbelajaran Tematik Terpadu di Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Tambusai. 4(2), 1425-1437.
Hadis, El. S., Mursalin, M., & Paramata, D. D. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Menggunakan Model Discovery Learning pada Materi Getaran dan Gelombang untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di SMP. Jambura Physics Journal, 4(1), 60-69.
Hartati, H., Azmin, N., Nasir, M., & Andang, A. (2022). Keterampilan Proses Sains Siswa melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) pada Materi Biologi. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(12), 5795-5799.
Mudasir. (2013). Desain Pembelajaran. Riau: STAI Nurul Falah Press.
Mulyasa, H. E. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka. Bumi Aksara.
Musdiani. (2019). Analisis Model Pembelajaran Terhadap Cara Mengajar Guru untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Materi Penggolongan Hewan di Kelas V SD Negeri Pante Cermin, Vol 6 No 1.
Muqdamien, B., Umayah, U., Juhri, J., & Raraswaty, D. P. (2021). Tahap Definisi Dalam Four-D Model Pada Penelitian Research & Development (R&D) Alat Peraga Edukasi Ular Tangga untuk Meningkatkan Pengetahuan Sains dan Matematika Anak Usia 5-6 Tahun. Intersections, 6(1), 23-33.
Permatasari, M. D., & Kurniawati, R. P. (2023). Implementasi Model Project Based Learning (PjBL) untuk Peningkatan Literasi Sains pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 4, 1471-1478.
Permendikbud No 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah.
Ridwan, Abdullah Sani. (2014). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Rochmad, R. (2012). Desain Model Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 3(1), 59-72.
Sumayow, W. D., Buhungo, T. J., Uloli, R., & Supartin, S. (2022). Problem-Based Learning Model Assisted by Google Meet for Parabolic Motion Topic to Improve Student Learning Outcomes. Jurnal Pijar MIPA, 17(3), 353-360.
Sudarwati, S., Sarwanto, S., & Cari, C. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Fisika Berbasis Problem Based Learning (PBL) pada Materi Hukum Newton dan Penerapannya Kelas X SMAN 2 Mejayan. Inkuiri, 5(3), 1-11.
Supriatna, E. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Journal of Classroom Action Research, 2(1), 15-19.
Yusuf, F. M., Mardin, H., & Latjompoh, M. (2022). Development of Biology Learning Devicels with Problem Based Learning in Biodiversity Materials in the Middle School of the State 1 Batuldaa Pantai. Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi, 15(1), 1-11.
Copyright (c) 2024 Fricilia Anggriyani Halubangga, Frida Maryati Yusuf, Trisnawaty Junus Buhungo, Tirtawaty Abdjul, Dewi Diana Paramata, Muhammad Yusuf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.