Analisis Pengaruh Frekuensi Belajar di Luar Sekolah dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar IPA


The Effect of Frequency of Out-School Learning Activities and Learning Motivation on Student's Science Learning Outcomes


  • (1) * Tika Hartina            Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Mataram  
            Indonesia

  • (2)  Mahrus Mahrus            Pendidikan Biologi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Mataram  
            Indonesia

  • (3)  Gito Hadiprayitno            Pendidikan Biologi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Mataram  
            Indonesia

    (*) Corresponding Author

Abstract

The purpose of this study is to determine the effect of frequency of out-school learning activities and learning motivation towards improving students' natural science learning achievement. This research is quantitative research with an ex-post facto approach. The subjects in the study were 8th grade students of SMP Negeri 8 Mataram in the academic year at 2018/2019 with a total of 260 people. Data collection of science learning outcomes is obtained from daily tests from teachers in schools while data collection of the frequency of out-school learning activities and learning motivation is obtained using a questionary. The effect of frequency of out-school learning activities and learning motivation on learning achievement of science are analyzed using analysis of covariance (ANAKOVA). The results of the study show that: 1) the frequency of out-school learning
activities has a significant influence on science learning achievement; 2) student's learning motivation has a significant effect on science learning achievement, and 3) there is an interaction between the frequency of out-school learning activities and learning motivation on students' learning achievement in science. The frequency of out-school learning activities and learning motivation is proven have effect on science learning achievement.

References

Achyanadia, S. (2013). Hubungan Kebiasaan Belajar dan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Ciseeng. Jurnal Teknologi Pendidikan, 2(2), 1-14. DOI: https://doi.org/10.32832/tek.pend.v2i2.447

Bahri, S. J. (2008). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Daud, F. (2012). Pengaruh Kecerdasan Emosional (EQ) dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA 3 Negeri Kota Palopo. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 19(2), 243-255..

Hani, R. dan Suwarma, R. I. (2018). Profil Motivasi Belajar IPA Siswa Sekolah Menengah Pertama dalam Pembelajaran IPA Berbasis STEM. Jurnal Wahana Pendidikan Fisika, 3(1), 62-68. DOI: https://doi.org/10.17509/wapfi.v3i1.10942

Isti, R. T. (2015). Pengaruh Aktivitas Belajar dan Kreativitas Belajar Terhadap Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas VII SMP Negeri I Juwangi Boyolali. Skripsi. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Keke, T. A . (2008). Minat dan Motivasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Penabur, 4(1), 11-21

Kurniawan, D. dan Wustqa, D. U. (2014). Pengaruh Perhatian Orangtua, Motivasi Belajar, dan Lingkungan Sosial Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa SMP. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 176-187. DOI: https://doi.org/10.21831/jrpm.v1i2.2674

Pransiska, S., Asyhar, R. dan Asrial. (2016). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Kela VII SMP dalam Pembelajaran IPA Terpadu Pada Materi Asam, Basa dan Garam. Jurnal Edu-Sains, 5(2), 27-31. DOI: https://doi.org/10.22437/jmpmipa.v5i2.3390

Purnamasari, A. U., Arifuddin, M. dan Hartini, S. (2018). Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 6(1), 130-141. DOI: https://doi.org/10.20527/bipf.v6i1.4471

Purwanto, M. N. (2013). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Retariandalas. (2017). Pengaruh Minat Membaca dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar IPA Siswa. Jurnal Formatif, 7(2), 190-197. DOI: https://doi.org/10.30998/formatif.v7i2.1529

Rijal, S. dan Bachtiar, S. (2015). Hubungan antara Sikap, Kemandirian Belajar, dan Gaya Belajar dengan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Bioedukatika, 3(2), 15-20. DOI: https://doi.org/10.26555/bioedukatika.v3i2.4149

Sardiman, A. M. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Siagian, F. E. R. (2013). Pengaruh Minat dan Kebiasaan Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Formatif, 2(2), 122-131.

Sudjana, N. (2004). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Sukma, S. E. (2017). Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar IPA Melalui Pendekatan Inquiri pada Siswa Kelas IV SD Negeri Wonoyoso. Jurnal Penelitian Pendidikan, 34(2), 113-119.

Suratijo. (2015). Pengaruh Penggunaan Metode Pembelajaran Inkuiri dan Aktivitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X Di SMA N 1 Penengahan Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2), 93-104. DOI: https://doi.org/10.24127/bioedukasi.v6i2.337

Vellayati, S. (2017). Analisis Aktivitas Belajar Siswa dan Aktivitas Pembelajaran Guru pada Mata Pelajaran Kimia (Studi Kasus di Sma Negeri 8 Banda Aceh Tahun 2016/2017). Prosiding Seminar Nasional MIPA III, Langsa-Aceh, 30 Oktober 2017. Hal. 119-126.

Widyajayanti dan Istiqomah. (2018). Analisis Intensitas Pemberian Pekerjaan Rumah (PR) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, Yogyakarta. Hal. 769-774.

Picture in here are illustration from public domain image (License) or provided by the author, as part of their works
Published
2019-05-31
 
Section
Articles

Funding data