Analisis Pengaruh Frekuensi Belajar di Luar Sekolah dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar IPA The Effect of Frequency of Out-School Learning Activities and Learning Motivation on Student's Science Learning Outcomes
Main Article Content
Abstract
The purpose of this study is to determine the effect of frequency of out-school learning
activities and learning motivation towards improving students' natural science learning
achievement. This research is quantitative research with an ex-post facto approach. The
subjects in the study were 8th grade students of SMP Negeri 8 Mataram in the academic
year at 2018/2019 with a total of 260 people. Data collection of science learning
outcomes is obtained from daily tests from teachers in schools while data collection
of the frequency of out-school learning activities and learning motivation is obtained
using a questionary. The effect of frequency of out-school learning activities and learning
motivation on learning achievement of science are analyzed using analysis of covariance
(ANAKOVA). The results of the study show that: 1) the frequency of out-school learning
activities has a significant influence on science learning achievement; 2) student's learning
motivation has a significant effect on science learning achievement, and 3) there is an
interaction between the frequency of out-school learning activities and learning motivation
on students' learning achievement in science. The frequency of out-school learning
activities and learning motivation is proven have effect on science learning achievement.
Article Details
Copyright (c) 2019 Tika Hartina, Mahrus Mahrus, Gito Hadiprayitno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Funding data
References
Bahri, S. J. (2008). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Daud, F. (2012). Pengaruh Kecerdasan Emosional (EQ) dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa SMA 3 Negeri Kota Palopo. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 19(2), 243-255..
Hani, R. dan Suwarma, R. I. (2018). Profil Motivasi Belajar IPA Siswa Sekolah Menengah Pertama dalam Pembelajaran IPA Berbasis STEM. Jurnal Wahana Pendidikan Fisika, 3(1), 62-68.
Isti, R. T. (2015). Pengaruh Aktivitas Belajar dan Kreativitas Belajar Terhadap Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas VII SMP Negeri I Juwangi Boyolali. Skripsi. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Keke, T. A . (2008). Minat dan Motivasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Penabur, 4(1), 11-21
Kurniawan, D. dan Wustqa, D. U. (2014). Pengaruh Perhatian Orangtua, Motivasi Belajar, dan Lingkungan Sosial Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa SMP. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 1(2), 176-187.
Pransiska, S., Asyhar, R. dan Asrial. (2016). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Siswa Kela VII SMP dalam Pembelajaran IPA Terpadu Pada Materi Asam, Basa dan Garam. Jurnal Edu-Sains, 5(2), 27-31.
Purnamasari, A. U., Arifuddin, M. dan Hartini, S. (2018). Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPA dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 6(1), 130-141.
Purwanto, M. N. (2013). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Retariandalas. (2017). Pengaruh Minat Membaca dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar IPA Siswa. Jurnal Formatif, 7(2), 190-197.
Rijal, S. dan Bachtiar, S. (2015). Hubungan antara Sikap, Kemandirian Belajar, dan Gaya Belajar dengan Hasil Belajar Kognitif Siswa. Jurnal Bioedukatika, 3(2), 15-20.
Sardiman, A. M. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.
Siagian, F. E. R. (2013). Pengaruh Minat dan Kebiasaan Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Formatif, 2(2), 122-131.
Sudjana, N. (2004). Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Sukma, S. E. (2017). Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar IPA Melalui Pendekatan Inquiri pada Siswa Kelas IV SD Negeri Wonoyoso. Jurnal Penelitian Pendidikan, 34(2), 113-119.
Suratijo. (2015). Pengaruh Penggunaan Metode Pembelajaran Inkuiri dan Aktivitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X Di SMA N 1 Penengahan Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Pendidikan Biologi, 6(2), 93-104.
Vellayati, S. (2017). Analisis Aktivitas Belajar Siswa dan Aktivitas Pembelajaran Guru pada Mata Pelajaran Kimia (Studi Kasus di Sma Negeri 8 Banda Aceh Tahun 2016/2017). Prosiding Seminar Nasional MIPA III, Langsa-Aceh, 30 Oktober 2017. Hal. 119-126.
Widyajayanti dan Istiqomah. (2018). Analisis Intensitas Pemberian Pekerjaan Rumah (PR) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika. Prosiding Seminar Nasional Etnomatnesia, Yogyakarta. Hal. 769-774.