Penggunaan Buku Ajar Pembelajaran IPA I Untuk Melatih Kecakapan Mengajar Mahasiswa
Using the Science Learning Textbook I to Train Student Teaching Skills
Abstract
At this time, there is no textbook for the Science Learning I courses at th Science Education Study Program and the way to teach students is still based on the power point used by the lecturer. As consequences, the student learning process was to be less than optimal in getting learning references. The purpose of this study was to describe the teaching skills of students after the implementation of the Science Learning Textbook I. This study used one shot case study design. The results showed that the use of Science Learning Textbook I could train students' teaching skills. The average student teaching skills were 3.45 with a percentage of 78 categorized Good.
References
Akademik, D. (2008). Buku panduan pengembangan kurikulum berbasis kompetensi pendidikan tinggi. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi RI.
Arikunto, S. 2006. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Indonesia, P. R. (2012). Kerangka Kualifikasi Nasional Indonesia. Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 8 Tahun 2012.
Kurniawan, A., & Masjudin, M. (2018). Pengembangan Buku Ajar Microteaching Berbasis Praktik Untuk Meningkatkan Keterampilan Mengajar Calon Guru. In Prosiding Seminar Nasional Pendidik dan Pengembang Pendidikan Indonesia (pp. 9-16).
Marlina, R. (2015). Analisis Kemampuan Dasar Mengajar Calon Guru Biologi di Program Studi Pendidikan Biologi FKIP Universitas Tanjungpura. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi 2015.
Nurjaya, G. (2012). Pengembangan bahan ajar metode pembelajaran bahasa dan sastra Indonesia berbasis pembelajaran kooperatif Jigsaw untuk meningkatkan pemahaman dan kemampuan aplikatif mahasiswa. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 1(2). DOI: https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v1i2.4490
Ramansyah, W. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Strategi Pembelajaran untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Widyagogik: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(1), 17-27.
Saragih, A. H. (2008). Kompetensi minimal seorang guru dalam mengajar. Jurnal Tabularasa, 5(1), 23-34.
Sholahuddin, A. (2011). Pengembangan Buku Ajar Kimia Kelas X Berbasis Reduksi Didaktik: Uji Kelayakan di SMA Negeri Kota Banjarmasin. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 17(2), 166-177. DOI: https://doi.org/10.24832/jpnk.v17i2.15
Situmorang, M. (2014). Pengembangan buku ajar kimia Sma melalui inovasi pembelajaran dan integrasi pendidikan karakter untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Prosiding SEMIRATA 2013, 1(1).
Copyright (c) 2018 Fitria Eka Wulandari, Noly Shofiyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.