Analisis Karakter Kerja Keras Siswa Kelas VII C dan VII E SMPN 1 Kota Jambi


Analysis of Student's Hard Work Character at SMPN 1 Jambi City


  • (1) * Rusnaningsih Rusnaningsih            SMPN 2 Kuala Tungkal, Kabupaten Tanjung Jabung Barat  
            Indonesia

  • (2)  Sri Sukma Ajeng Ningtyas            FKIP, Universitas Jambi  
            Indonesia

    (*) Corresponding Author

Abstract

This study purposes to analyze the character of the hard work of students of class VII C and class VII E SMP Negeri 1 Jambi City. This study uses descriptive quantitative research methods. While the type of research used is observation with a test assessment instrument in the form of a questionnaire with hard working character variables. The subjects of this study were students of class VII C and VII E SMP Negeri 1 Kota Jambi, with a total number of respondents as many as 61 respondents. The data analysis technique used is descriptive statistical analysis techniques. The results of the study stated that the character questionnaire of hard work of students in class VII C on average belonged to the category "Good" with a percentage of 81.3% of statements answered well by students and 6.3% of statements answered badly by students. While the results of research in class VII E on average belong to the category "Good" with 65.6% of statements answered both by students and 3.1%, answered not well by students. Based on the results of the questionnaire, it can be concluded that students of class VII C and class VII E in SMP Negeri 1 Kota Jambi have had the character of hard work in the learning process.

References

Astalini, Dwi A., K. dan Sumaryanti. (2018). Sikap Siswa Terhadap Pelajaran Fisika Di SMAN Kabupaten Batanghari. Jurnal Ilmu Pendidikan Fisika, 3(2), 59-64. DOI: https://doi.org/10.26737/jipf.v3i2.694

Citra, Y. (2012). Pelaksanaan Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1(1), 237-249.

Darmaji, Astalini, Puspa A., dan Maison. (2018). Penuntun Praktikum Viskositas Berbasis Keterampilan Proses Sains Menggunakan Model Discovery Learning. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1-16.

Desstya, A., Istiani I., N., Aldi F., R, dan Sudrajat, K., S. (2017). Refleksi Pendidikan Ipa Sekolah Dasar Di Indonesia (Relevansi Model Pendidikan Paulo Freire dengan Pendidikan IPA di Sekolah dasar). Profesi Pendidikan Dasar, 4(1), 1 – 11. DOI: https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.2745

Ikhwanuddin. (2012). Implementasi Pendidikan Karakter Kerja Keras dan Kerja Sama dalam Perkuliahan. Jurnal Pendidikan Karakter, 2(2), 153-163.

Islam, S. (2017). Karakteristik Pendidikan Karakter; Menjawab Tantangan Multidimensional Melalui Implementasi Kurikulum 2013. Jurnal Edureligia, 1(1), 89-101.

Kallesta, K., S. dan Erfan, M. (2017). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar IPA Fisika pada Materi Bunyi. Jurnal Pendidikan Fisika, 1(1), 1-13. DOI: https://doi.org/10.31227/osf.io/dwh5e

Kemdiknas. (2010). Bahan Pelatihan Penguatan Metodologi Pembelajaran Berdasarkan Nilai-Nilai Budaya Untuk Membentuk Daya Saing dan Karakter Bangsa: Pengembanga Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa. Jakarta: Badan Penelitian dan Pengembangan.

Listiyani, L. (2012). Meningkatkan Motivasi Belajar IPA Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament Siswa Kelas V SDN Godean 2 Tahun Ajaran 2011/2012. Skripsi. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Nurkholis. (2013). Pendidikan Dalam Upaya Memajukan Teknologi. Jurnal Kependidikan, 1(1), 24-44. DOI: https://doi.org/10.24090/jk.v1i1.530

Nuryanta, N. (2015). Reorientasi Pendidikan Nasional Dalam Menyiapkan Daya Saing Bangsa. Jurnal eL-Tarbawi, 8(2), 111-130. DOI: https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol8.iss2.art1

Puti, S., dan Jumadi. (2015). Pengembangan Modul IPA SMP Berbasis Guided Inquiry untuk Meningkatkan Keterampilan Proses dan Sikap Ilmiah. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 3(1), 79-90. DOI: https://doi.org/10.21831/jipi.v1i1.4534

Subagyo, Pangestu. (2003). Statistik Deskriptif. Yogyakarta : BPFE-Yogyakarta.

Sukanti. (2011). Penilaian Afektif Dalam Pembelajaran Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, IX (1), 74 – 82. DOI: https://doi.org/10.21831/jpai.v9i1.960

Sumarni, S., Bimo, B., S, dan Suparman, A., R. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik Di SMA Negeri 01 Manokwari (Studi Pada Pokok Bahasan Kelarutan Dan Hasil Kali Kelarutan). Jurnal Nalar Pendidikan, 5(1), 21-30. DOI: https://doi.org/10.21009/JPS.051.04

Taufik, M., N.S. Sukmadinata., Ishak, A., dan Tumbelaka, Bernard Y. (2010). Desain Model Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Dalam Pembelajaran Ipa (Fisika) Sekolah Menengah Pertama Di Kota Bandung. Berkala Fisika, 13(2), 31-44.

Picture in here are illustration from public domain image (License) or provided by the author, as part of their works
Published
2018-05-14
 
Section
Articles