The Effectiveness of the Module Static Fluid with Authentic Learning to Train Students' Problem-Solving Skills Efektivitas Modul Fluida Statis terintegrasi Pembelajaran Otentik untuk Melatih Keterampilan Pemecahan Masalah Siswa

Main Article Content

Zakiah Arsyad
Mustika Wati
Suyidno Suyidno

Abstract

Authentic learning includes the necessary foundation in learning physics. However, the limitations of the physics module based on authentic learning have an impact on the common problem-solving skills of students. Therefore, the purpose of this study is to analyze the effectiveness of a static fluid module with authentic learning to practice student problem-solving skills. This research is research and development using the 4-D model (Define, Design, Develop, Disseminate). Class trials using one group pre-test and post-test design. The subjects of the research trial were 33 students of class XB SMA in Banjarmasin. The data were obtained through tests of problem-solving skills. The results showed that the module was effective because the results of Mann Whitney test were sig. = 0.00; means there is a significant increase in problem-solving skills. Also, the students' problem-solving skills were in the very good category. Thus, a static fluid module with authentic learning is effective for practicing student problem-solving skills.

Article Details

Section
Articles

References

Amanah et al. (2017). KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH DALAM FISIKA DENGAN PEMBELAJARAN GENERATIF BERBANTUAN SCAFFOLDING DAN ADVANCE ORGANIZER. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi 3, 84–84. doi: 10.29303/jpft.v3i1.334.
Armiah (2016). Pengembangan Modul Fisika Berbasis Kearifan Lokal untuk Melatihkan Karakter Kayuh Baimbai pada Materi Fluida. Skripsi. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Lambung Mangkurat: Banjarmasin.
Astuti, I. A. D., Putra, I. Y., and Bhakti, Y. B. (2019). Developing Practicum Module of Particle Dynamics Based on Scientific Methods to Improve Students’ Science Process Skills. Scientiae Educatia 7, 183–183. doi: 10.24235/sc.educatia.v7i2.2513.
Azizah (2017). Lembar Kerja Peserta Didik Materi Aritmatika Sosial dengan Model Pengembangan Thiagrajan. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika 1, 63–72.
Elliot et al. (2007). Authentic Learning Transforms Student and Teacher Success. Journal of Authentic Learning 4, 34–42.
Fitriyani et al. (2019). Pengaruh LKS Kolaboratif Pada Model Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Keterampilan Pemecahan Masalah Fisika Siswa SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika 7, 71–71. doi: 10.20527/bipf.v7i2.6026.
Gazali (2016). Pengembangan bahan ajar matematika untuk siswa SMP berdasarkan teori belajar ausubel. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika 11, 182–182. doi: 10.21831/pg.v11i2.10644.
Habibi et al. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Fisika Berorientasi Kemampuan Pemecahan Masalah Menggunakan Model Pengajaran Langsung Pada Pokok Bahasan Tekanan. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika 5, 1–17.
Hidayat et al. (2017). Pengembangan Instrumen Tes Keterampilan Pemecahan Masalah pada Materi Getaran, Gelombang, dan Bunyi. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika 3, 157–166. doi: 10.21009/1.03206.
Kahar and Layn (2018). Analisis Respon Peserta Didik dalam Implementasi Lembar Kerja Berorientasi Pemecahan Masalah. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika 6, 292–292. doi: 10.20527/bipf.v6i3.5054.
Kemendikbud (2016). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 20 Tahun 2016 Tentang Standar Kompetensi Lulusan Pendidikan dasar dan Menengah (Jakarta: Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia).
Matondang (2009). Validitas dan Reliabilitas Suatu Instrumen Penelitian. Jurnal Tabularasa PPS UNIMED 6, 87–97.
Murti (2011). Validitas dan Reliabilitas Pengukuran. Matrikulasi Program Studi Dektoral, 1–19.
Rahmawati and Sukaesih (2014). Pengaruh Pembelajaran Autentik Berbasis BTLBerkarakter Metode Seven Jump terhadap Keterampilan Proses Sains. Lembaran Ilmu Kependidikan 43, 57–70.
Refiana et al. (2016). Meningkatkan Kemampuan Analisis Siswa Kelas X MS3 SMAN 2 Banjarmasin Pada Materi Gerak Melingkar Melalui Pengajaran Langsung Bermetode Pemecahan Masalah. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika 4, 64–64. doi: 10.20527/bipf.v4i1.1048.
Romadhaningsih, B. (2014). Peran Pembelajaran Otentik (Authentic Learning) Melalui Lubang Resapan Biopori Terhadap Pemahaman Siswa Tentang Mitigasi Bencana Banjir Pada Mata Pelajaran IPS-Geografi Siswa Kelas VII Di SMP Muhammadiyah 4 Surakarta. Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Rusman (2017). Belajar dan Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana.
Sambada (2012). PERANAN KREATIVITAS SISWA TERHADAP KEMAMPUAN MEMECAHKAN MASALAH FISIKA DALAM PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL. Jurnal Penelitian Fisika dan Aplikasinya (JPFA) 2, 37–37. doi: 10.26740/jpfa.v2n2.p37-47.
Sucahyowati (2017). Manajemen Sebuah Pengantar (Jakarta: Wilis).
Sujarwanto et al. (2014). Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika Pada Modeling Instrution Pada Siswa SMA Kelas XI. Jurnal Pendidikan IPA Indenesia 3, 66–78.
Thersia et al. (2019). Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Melalui Pendekatan Somatis Auditori Visual Intelektual (SAVI) dengan Model Pengajaran Langsung. Berkala Ilmiah Pendidikan Fisika 7, 19–19. doi: 10.20527/bipf.v7i1.5638.
Thiagarajan, S., Sammel, D., and Semmel, M. I. (1974). Instructional development for training teachers of exceptional children (A Sourcebook: Bloomington).
Titin, T., Yokhebed, Y., et al. (2018). PENINGKATAN KETERAMPILAN PEMECAHAN MASALAH (PROBLEM SOLVING) CALON GURU BIOLOGI MELALUI PEMBELAJARAN BERBASIS KEARIFAN LOKAL. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA 9, 77–86. doi: 10.26418/jpmipa.v9i1.23701.
Wardani (2015). Peningkatan Keterampilan Pemecahan Masalah Matematika SMP Melalui Strategi Discovery Learning.